Tips voor hooggevoeligen op de (thuis) werkvloer

Monique Broekhuizen

Hooggevoelige tips op de (thuis)werkvloer

Ben jij er al klaar voor om weer op de werkvloer met z’n allen rond te hollen? Of vind je het eigenlijk wel prima zo, lekker thuiswerken in een veilige omgeving? Geen extra prikkels van je collega’s?
Nu zijn het voornamelijk de prikkels van de wasmachine, vaatwasser, je kinderen of je partner. Je bent nu 24/7 op elkaars lip. Sterker nog, met je kinderen én het werk is het haast een onmogelijke opgave al die prikkels. Petje af hoor voor de moeders en vaders in deze coronatijd!

Voordelen thuiswerken als hooggevoelige

Voor hooggevoelige personen is deze coronatijd ook een enorme uitdaging. Een verandering van omgeving en gedrag, je werkplekje thuis vinden. Het thuiswerken heeft echter ook voordelen. Zeker als je hooggevoelig bent kun je met thuiswerken een net iets veiligere omgeving creëren. In je joggingbroek achter die laptop (heerlijk!), je pakt op tijd je rustmomentje en je werkt in jouw eigen tijd, wanneer het jou uitkomt.

Hooggevoelige tips voor thuiswerken

Persoonlijk vind ik de (denkbare) vrijheid die je met thuiswerken hebt wel fijn, maar kan het tegelijkertijd ook een valkuil zijn. Ik merk namelijk dat ik strenger voor mezelf kan zijn, dat ik harder mijn best doe, en daardoor eigenlijk te veel uren maak, en minder mijn rust neem. Je blijft maar doorgaan en de scheidingslijn tussen privé en werk is meer vervaagd. Daarnaast merk ik wel dat ik nu (als ik de rust pak) vaker tussendoor een wandeling maak. Misschien heeft dit ook te maken met het feit dat ik nu niet naar de sportschool kan. 😉

Tips voor het thuiswerken:

  • Zorg dat je een veilige (bij voorkeur aparte) werkruimte creëert.
  • Ga na een videocall even van je computer/laptop weg. Schrijf de actiepunten uit het gesprek op en maak even een ommetje, zodat je afschakelt van wat er is gezegd. Het gevaar is namelijk dat je meteen in de volgende call terecht kan komen en maar doorgaat. Een videocall is behoorlijk intensief, zorg dus even goed voor jezelf. Las tussendoor de nodige pauzes in.
  • Ga na de lunch een rondje wandelen, even naar buiten, een frisse neus halen.
  • Zorg voor structuur op een dag. Spreek met jezelf een begin- en eindtijd af en sluit je werkdag ook echt af.
  • Beloon jezelf. Als het lekker weer is, ga dan naar buiten en geniet van het zonnetje.
Hooggevoelige tips voor kantoorwerken

Back to ‘normal’ – kantoorwerken

Als je straks weer naar kantoor mag is het superfijn om je collega’s te zien en om weer in een andere omgeving te zijn dan thuis. Toch zal het anders zijn dan zoals het was, omdat we nog steeds de gepaste 1,5 meter afstand moeten bewaren. Dat wordt dus wennen. Na een lange tijd thuiswerken, ga je nu weer een nieuwe situatie aan. Ben jezelf bewust van wat je wel of niet fijn vindt en voorkom te veel prikkels.

Hooggevoelige tips voor kantoorwerken

Tips voor terug op kantoor:

  • Voorkom dat je in een kantoortuin werkt. Hier pik je te veel energie en gemoedstoestanden op van je collega’s. Als je niet alert genoeg bent om hier bewust mee om te gaan, dan kan dit zorgen voor te veel prikkels en overbelasting van energie.
  • Zorg voor rugdekking. Zet bijvoorbeeld een plant achter je neer, je gaat meteen het verschil merken. Het geeft je bescherming en filtert de prikkels.
  • Zorg dat je energie kan afvoeren. Dat doe je bijvoorbeeld door:
    • grondingsoefeningen. Blijf net even iets langer op het toilet, ben je bewust van jezelf en doe hier een grondingsoefening;
    • vaker een wandeling te maken na de lunch of tussendoor.
  • Kom vaker van je werkplek af.

“Moed is weten wat je niet hoeft te vrezen.”  Plato 

Ik ben heel benieuwd hoe jij jezelf weer voorbereid om terug te keren naar je kantooromgeving. Wat ga je vanuit je thuiswerksituatie doorvoeren op kantoor en wat niet? Laat het mij weten!

Op- en aanmerkingen of nog meer tips & tricks zijn zeer welkom. Bekijk ook ons traject Beter omgaan met  hooggevoeligheid met energetische therapie?

Veel liefs, Monique

Lees ook de andere blogs: