fbpx

Overspannen of burn-out?

Monique Broekhuizen

Is een burn-out hip?

Tegenwoordig is het bijna hip om te zeggen dat je een burn-out hebt gehad. Vijf tot tien jaar geleden was dat beeld compleet anders. Toen was het een taboe om open over te praten en werd het als een zwakte gezien. Nu hoorde ik laatst ook iemand zeggen: “Ik en mijn burn-out”. De burn-out wordt hiermee geïdentificeerd. Jij bent de burn-out. Maar is dat wel zo? Ik vraag me af waar deze identificatie vandaan komt. Een onderwerp voor een volgend blog misschien? Nu eerst het verschil tussen overspannen en burn-out, want dat wordt vaak met elkaar verward. Wat zijn de kenmerken van een burn-out, of sterker nog de signalen? Vergis je niet, de burn-out heeft verschillende gezichten. Je denkt het de volgende keer te herkennen en dan heeft het toch weer een andere pet op. Blijf altijd alert op wat je lijf je probeert te vertellen.

Ik en ‘mijn overspanning’

Een overspannen periode vindt plaats vóór de burn-out. Ook ik heb die periode meegemaakt, waarbij ik de burn-out heb aangetikt. Door mijn overspannen periode heb ik uiteindelijk wel de keuze gemaakt om de opleiding tot energetisch therapeut te gaan volgen. Uit zo’n periode kan dus ook iets goeds en toekomstbepalend komen. Door mijn hobbelige reis kan ik nu mijn eigen kennis en ervaring meenemen als energetisch therapeut.

Hooggevoelige tips voor thuiswerken

In de pas lopen

De maatschappij en je opvoeding vragen je om een bepaald stramien te volgen, mee te lopen in het normale en je leven ‘op orde’ te hebben met een goede opleiding, baan en gezin. Ik deed hier zelf ook keurig aan mee. Als, destijds, vrijgezelle dame had ik helemaal zelf ook alles ‘goed’ voor elkaar: diploma’s op zak, een goede baan, een eigen auto, mooi en ruim appartement en natuurlijk niet te vergeten lieve vrienden en familie. Niets mis mee, totdat….

…..ik op mijn werk volledig opging in de werkdruk, hoge verwachtingen en de lat ontzettend hoog legde. Tot in perfectie alles uitwerken en zelfs dan nog een stapje extra zetten. En toen kwam de klap! Natuurlijk niet in één keer, maar geleidelijk aan sluipend al maanden-, misschien wel jarenlang.  De zoveelste deadline was gehaald, alles was goed verlopen, maar ik voelde mezelf niet goed. Tijdens mijn geplande rust bevond mijn lichaam zich nog volledig in hollende stand. Mijn hoofd wilde stoppen en rust nemen, mijn lijf luisterde niet meer, met als gevolg hartkloppingen, hoge adrenaline, hoge ademhaling en slapeloosheid. Ik wist precies wat er aan de hand was, maar mijn lijf werkte niet meer mee. Helemaal op. 

Hooggevoelige tips voor kantoorwerken

Op tijd signaleren

Ik heb in die periode de burn-out echt aangetikt en ben misschien zelfs over het randje gegaan. Ik ben er in totaal twee weken volledig ‘uit’ geweest, complete rust genomen en geen prikkels opgezocht. Het was geen leuke periode en op mijn gedrag destijds ben ik ook niet trots. Want ik was toen geen leuk persoon: kortaf, geen ruimte voor mezelf en al helemaal niet voor een ander. Dat is niet de persoon die ik ben. Ik heb ontzettend veel geleerd. En ondanks dat ik me heel slecht voelde had ik het achteraf gezien ook niet willen missen. Een ervaring rijker!

Hooggevoelige tips voor kantoorwerken

Herken jij op tijd de signalen vóór de burn-out?

Gelukkig herkende ik op tijd vóór de burn-out de signalen, toch ging ik al heel lang over mijn eigen grenzen heen. Het herkennen van de eerste signalen is dus enorm belangrijk om op tijd actie te kunnen ondernemen.   

Herken jij de volgende signalen?

  • Slecht slapen;
  • Nergens meer zin in hebben;
  • Negatieve spiraal in gedachten;
  • Jezelf snel ergeren;
  • Opgejaagd gevoel;
  • Nek- en schouderpijn;
  • Hoge ademhaling;
  • Hoge hartslag;
  • Vermoeidheid.

Dan is het wellicht tijd om aan die noodrem te trekken.

Burn-out

“Goed voor jezelf zorgen is het grootste geschenk dat je anderen kunt geven!”

Contact met je lijf

Het allerbelangrijkste is dat je weer contact maakt met je lijf. Want de signalen, die je lijf je doorgeeft, heb je de laatste tijd behoorlijk verwaarloosd. Wanneer je erachter bent wat het mentale stuk van jouw proces is, is de volgende stap om op korte termijn je lichaam weer goed te laten functioneren. 

Wat kun je doen?

  • Gun jezelf een massage (het mag weer in deze coronatijd);
  • Meditatie. Een goede app is Meditation Moments met fijne begeleidende meditaties als je hier nog niet zo in thuis bent;
  • Ademhalingsoefeningen;
  • Gronden en grondingsoefeningen.
  • Een energetische behandeling kan helpen om je weer terug in je lijf te brengen;
  • Sporten. Vooral krachttraining, cardio kan er namelijk voor zorgen dat de adrenaline, die je juist naar beneden wilt krijgen, wordt aangevoerd;
  • Maak net voordat de zon ondergaat een avondwandeling, zodat je even afschakelt van de dag.
  • En niet te vergeten, kies voor jezelf! Letterlijk alles uit je handen laten vallen als je lijf daarom vraagt, want jijzelf bent het allerbelangrijkste. Als jij omvalt, heeft niemand er iets aan. Vraag hierbij om hulp.

Een aantal van bovenstaande adviezen kreeg ik destijds van een lieve collega en heb ik zelf ook allemaal toegepast tijdens mijn eigen proces. In onderstaande infographic geef ik schematisch de stappen van stress naar burn-out weer.

Uitdaging

Mijn uitdaging ligt nu in het helpen van anderen. Mijn eigen ervaring en het proces dat ik heb doorgemaakt om de balans weer in mijn leven te krijgen, zorgen ervoor dat ik met veel enthousiasme jou wil en kan helpen om jouw eigen kracht weer te vinden.

 

Pak je energie samen met mij aan!

Energetische therapie kan je zeker verder helpen. Hiermee worden alle energiebanen weer in de juiste richting gezet, wordt het zelfgenezend vermogen geactiveerd en geef ik je een stukje bewustwording mee, zodat je het uiteindelijk ook echt zelf mag en kan doen. Bekijk ook ons traject van je burn-out af met energetische therapie.

Veel liefs, Monique

 

Lees ook de andere blogs:

Contact

Feel Energy
1ste Graaf van Hollanddijk 1a
4125 TK Hoef en Haag, Utrecht
Bekijk hier de routebeschrijving.

Einfo@feelenergy.nl
T.  0347 – 75 77 50
M.  06 – 29 492 989

Updates ontvangen?

Schrijf je in voor de laatste nieuwtjes!