fbpx

Wat is hooggevoeligheid?

Monique Broekhuizen

Hooggevoeligheid / High Sensitive Person (HSP)

Hooggevoeligheid is een veelbesproken onderwerp de laatste tijd. Het is echter niet zomaar een trend, maar een wetenschappelijk onderbouwde aandoening. We leren steeds meer over HSP en hoe je hiermee om kunt gaan. In mijn blogs probeer ik inzichtelijk te maken wat hooggevoeligheid nu precies is, wat je voelt en vooral hoe je het onderdeel van je leven kunt laten zijn, zonder dat het ten koste gaat van je dagelijkse activiteiten.

Aangeboren of aangeleerd?

Wanneer je last hebt van hooggevoeligheid, mis je een beschermfilter in je hersenen. Alle indrukken en prikkels komen dubbel zo hard binnen dan bij niet-hooggevoelige personen. Geluid, gevoel, zicht, smaak, geur: de vijf zintuigen nemen prikkels sterker op. Hier kun je niets aan doen. Je wordt namelijk met hooggevoeligheid geboren. Dit heeft nadelen, maar het is juist van belang om de voordelen te omarmen.

Hooggevoeligheid energetische behandeling

Acceptatie van hooggevoeligheid

De zorg heeft (helaas) nagenoeg altijd labels nodig voor ziektes, aandoeningen en/of stoornissen (DSM-5), zodat je in aanmerking komt voor een vergoeding door de zorgverzekeraar. Ondanks de wetenschappelijke basis heeft hooggevoeligheid nog geen label. Misschien is dit maar goed ook. Door het ontbreken van een label is er ruimte om per individu te kijken en niet iedereen met HSP in een hokje te stoppen. Ieder persoon is namelijk uniek en heeft een individuele behandeling nodig. 

Link met burn-out

Omdat we steeds meer weten en leren over hooggevoeligheid, worden de signalen steeds vroeger opgepikt. Vroeger wisten we er nog niet veel over en werd een kind verweten om aandacht te vragen. Zelf kom ik uit 1982 en rond die tijd werd de eerste lichting van de nieuwetijdskinderen geboren. Veel van mijn leeftijdsgenoten hikken tegen een burn-out aan of hebben dit al ervaren. Zo ook ikzelf. Naar mijn mening kan een burn-out zeker gelinkt worden aan hooggevoeligheid. Mensen weten vaak niet dat ze hooggevoelig zijn en hoe ze daar beter mee om kunnen gaan. Extra prikkels, in deze al drukke maatschappij, stapelen zich op tot het lichaam en de geest overbelast raken. Ik heb zelf bijvoorbeeld al vanaf jonge leeftijd patronen ontwikkeld om mezelf te beschermen, een soort afweermechanisme. Het bleek uiteindelijk niet te helpen, maar de prikkels juist nog harder te stimuleren. Een andere aanpak en manier van denken was nodig om dit positief om te zetten.

In de basis gronden

Het basisprincipe om je bewust van jezelf te laten zijn is een goede gronding. Door te aarden kom je in contact met je bewustzijn en sta je letterlijk en figuurlijk met beide benen op de grond. Ik geef je een tip voor een goede grondingsoefening:

Grondingsoefening

Ga met twee voeten op de grond goed recht staan, knieën van het slot, tenen op de grond. Visualiseer bijvoorbeeld dat je een boom bent en dat je dikke wortels zo diep mogelijk de grond in moeten gaan. Hoe meer je dit oefent, hoe makkelijk dit gaat. Hierdoor ga je jezelf rustiger voelen. Je gaat lekkerder in je vel zitten en soms voel je zelfs de energie door je benen de aarde in stromen. Deze oefening kun je meerdere keren op een dag herhalen. Heb je een drukke dag en meer behoefte aan een rustmoment? Herhaal deze oefening dan meerdere keren. Je voorkomt hiermee dat er te veel in je hoofd blijft zitten om over na te denken. Ga met twee voeten op de grond goed recht staan, knieën van het slot, tenen op de grond. Visualiseer bijvoorbeeld dat je een boom bent en dat je dikke wortels zo diep mogelijk de grond in moeten gaan. Hoe meer je dit oefent, hoe makkelijk dit gaat. Hierdoor ga je jezelf rustiger voelen. Je gaat lekkerder in je vel zitten en soms voel je zelfs de energie door je benen de aarde in stromen. Deze oefening kun je meerdere keren op een dag herhalen. Heb je een drukke dag en meer behoefte aan een rustmoment? Herhaal deze oefening dan meerdere keren. Je voorkomt hiermee dat er te veel in je hoofd blijft zitten om over na te denken.

Grondingsoefening

Test jezelf op hoogevoeligheid

Twijfel je of je hooggevoelig bent? Doe dan een online test via Psychologie magazine. Dit geeft je inzicht in de mate van je hooggevoeligheid. Kan nooit kwaad toch?

Heb je advies nodig om (beter) met hooggevoeligheid om te gaan, of heb je nog vragen, neem gerust contact met mij op. Bekijk ook ons traject Beter omgaan met hooggevoeligheid met energetische therapie?

Mocht je vragen hebben of suggesties, laat het mij weten!

Veel liefs, Monique

Lees ook de andere blogs:

Contact

Feel Energy
1ste Graaf van Hollanddijk 1a
4125 TK Hoef en Haag, Utrecht
Bekijk hier de routebeschrijving.

Einfo@feelenergy.nl
T.  0347 – 75 77 50
M.  06 – 29 492 989

Updates ontvangen?

Schrijf je in voor de laatste nieuwtjes!

Social media